Vandaag de dag speelt (online) marketing voor veel organisaties een grote rol. Het is een belangrijk onderdeel voor de sleutel tot succes. Marketing helpt bedrijven om zichzelf zichtbaar te maken, het merk op te bouwen en om klanten aan zich te binden én te behouden. Maar hoe zet je marketing nu eigenlijk in? Door alleen een website live te laten gaan kom je er niet. Het is wel een essentieel onderdeel, maar het is net zo belangrijk dat je inzicht krijgt in je (marketing) data en deze onder controle kan houden. Op deze manier kun je de doelgroep effectief bereiken en jouw marketingdoelstellingen behalen.
Evalueer de huidige situatie
De meeste organisaties denken dat ze hun marketingafdeling prima onder controle hebben. Maar kijk nu eens kritisch naar de situatie. Worden relevante marketinginstrumenten ingezet? Wordt het budget goed verdeeld? Is er überhaupt een strategie? Één ding staat vast: goede marketing begint bij het formuleren van duidelijke marketingdoelstellingen. Bijvoorbeeld als je een nieuwe markt wil betreden of omdat je de huidige online marketing wil verbeteren. Dit doel hoeft niet altijd op “groei” gebaseerd te zijn. Als je niet weet wat precies je doelstelling is, stel jezelf dan de vraag: wat wil ik met mijn bedrijf bereiken? In een wereld waarin concurrentie moordend is, moet je je als organisatie goed kunnen onderscheiden. Door eerst de huidige situatie te evalueren, kun je marketingdoelstellingen formuleren of aanpassen en hier gericht naartoe werken.
Hoe ga je dit bereiken?
Nu je de marketingdoelstellingen hebt bepaald, is het essentieel om ook inzicht te krijgen in hoe je deze gaat behalen. Dit doe je door voor elke doelstelling één of meer KPI’s op te stellen, ook wel Key Performance Indicators genoemd. Dit zijn getallen waarmee je het succes van je marketingdoelstellingen kunt meten. Bijvoorbeeld het verhogen van de conversatieratio van je website met 3%. Op deze manier maak je de marketingdoelstellingen meetbaar.
Krijg inzicht in je marketingdata
Nadat je de marketingdoelstellingen hebt bepaald, is het essentieel om ook inzicht te krijgen in deze marketingdata. Een handig instrument dat wordt gebruikt voor het verzamelen en weergeven van informatie met betrekking tot (potentiële) klanten en bedrijfsprestaties, wordt een marketing dashboard genoemd. Zo krijg je dus inzicht in de resultaten van je marketing in één dashboard. Met deze gegevens kun je ook meten of je op de goede weg bent voor het behalen van je marketingdoelstellingen en deze waar nodig bijsturen.
Geef een reactie