Een webshop runnen lijkt een eenvoudige manier om iets makkelijk te verkopen. Je plaatst je te verkopen producten op de site, wacht tot er iemand het product koopt en voilà, dat is het dan. Maar niets is minder waar. Want ook al heeft je webshop misschien veel bezoekers, dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk een product bij je afnemen. Om je digitale winkel onder de aandacht te brengen is het belangrijk je in eerste instantie te richten op een beoogde doelgroep. Hoe je uit deze doelgroep meer bezoekers kunt genereren die daadwerkelijk gaan shoppen in je webwinkel lees je hier.
Hoge rankings in zoekmachines
Om met je webshop hoog in de zoekmachines te verschijnen moet je de juiste zoekwoorden gebruiken. Verplaats je in je bezoekers en bedenk welk woord of zin zij invoeren om iets te zoeken. Deze zoekterm vul je vervolgens in de zoekwoordplanner in. Hier kun je precies zien hoe vaak er op een bepaald woord of combinatie wordt gezocht. Tevens vindt je hier suggesties voor andere zoekwoorden.
Deze zoekwoorden laat je terug komen op je website door SEO teksten te schrijven. Verder is linkbuilding heel belangrijk om meer bezoekers naar je webshop door te verwijzen. Gaat het je duizelen bij al deze termen? Dan is het waarschijnlijk goed om iemand die verstand heeft van SEO te vragen jou hiermee te helpen.
Social media
Facebook, Twitter en Instagram zijn perfecte social mediakanalen voor je webshop. Hier kom je in contact met nieuwe bezoekers. Een ideale plek om mensen te inspireren en te informeren. Promoot jouw webshop maar deel ook tips en inspiratie maar reageer ook op berichten van je volgers. Wanneer je regelmatig blogs op je website plaatst kun je deze ook op social media delen.
Een ander leuk item is een like, deel en win actie waarmee je mooie prijzen uit je webshop verloot. Laat hiervoor bijvoorbeeld powerbanks bedrukken met het logo van je webshop. Een bedrukt relatiegeschenk inzetten is een handige manier om meer bezoekers in je digitale winkel te krijgen.
Nieuwsbrieven sturen
Met enige regelmaat een nieuwsbrief versturen zorgt ervoor dat je webshop onder de aandacht blijft. Ook al koopt een bezoeker in eerste instantie niets, zorg dan in elk geval dat deze zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Minimaal 1 keer per maand een nieuwsbrief naar je mailinglijst sturen zorgt ervoor dat mensen makkelijker aan jou denken als ze een bepaald product nodig hebben.
Plaats in de nieuwsbrief meerdere links naar je webshop en doe af en toe iets extra’s voor de nieuwsbrieflezers. Een speciale actie, extra korting of geef een gepersonaliseerd cadeautje zoals een paraplu. Met paraplus bedrukken maak je op subtiele manier reclame voor de webshop en heb je een bruikbaar weggevertje.
Nog een laatste tip
Tot slot nog een laatste tip. Promoot je webshop ook offline. Neem daarvoor deel aan beurzen en evenementen waar je jouw producten kunt presenteren. Deel visitekaartjes en flyers uit of vul een goodiebag met kleinigheden. Dat levert je gegarandeerd meer bezoekers van je webshop op!
Meer handige tips over online marketing vind je op onze website.
Geef een reactie