Social media gebruiken we in ons dagelijks leven volop. Om plaatjes te delen van een mooie vakantie of om in contact te blijven met oude vrienden en verre familieleden. Maar wist je dat social media ook heel interessant is voor zakelijke beweegredenen? Ontdek hier de voordelen van social media marketing.
Wat is social media marketing?
Social media marketing is het gebruik van social media voor je eigen marketing. Met social media verspreid jij de boodschap en missie van je bedrijf en groei je zo de merkbekendheid van jouw bedrijf. Je maakt gebruik van platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram en plaatst daar content die speciaal voor deze platforms is gemaakt.
De 5 voordelen van social media marketing
Maar, waarom wil je eigenlijk investeren in social media marketing? Kortom: wat is de meerwaarde van werken met social media platforms? We sommen vijf voordelen voor je op.
Voordeel 1: het kost weinig geld
Je hoeft geen bakken met geld uit te geven om iets te posten op social media. Wanneer je kiest voor organische post, is het zelfs geheel gratis. Je kunt posts wel promoten met een betaalde campagne, maar dat hoeft niet per se. Om te beginnen met social media marketing kun je prima van de gratis mogelijkheden gebruik maken.
Voordeel 2: je bereikt een groter publiek
Bijna iedereen zit op Facebook, is te vinden op LinkedIn en is actief op Instagram. Door als bedrijf daar ook actief op te zijn bereik je dit grotere publiek. Welk platform voor jou het meest interessant is, is afhankelijk van je doelgroep. De jonge generatie vind je meer op TikTok en Instagram dan op LinkedIn. Ouderen zitten wat meer op Facebook.
Voordeel 3: het is niet moeilijk
Alhoewel het posten op social media wel tijd in beslag neemt, is het geen hogere wiskunde. Je hoeft er geen aparte studie voor te doen. Je kunt het beste werken met een social media planning en strategie, maar je kunt ook gewoon beginnen met het wekelijks posten van je team of het delen van interessante blogs. Maak het voor jezelf zo makkelijk mogelijk.
Voordeel 4: je bouwt sneller een band met je doelgroep op
Door de interactieve mogelijkheden op social media platforms kun je veel sneller een band/relatie opbouwen met je doelgroep. Door quizes, Q&A’s, polls te houden met je volgers kom je in contact met potentiële klanten en kun je het gesprek aan gaan.
Voordeel 5: je gaat met de tijd mee
Het is heel voordelig als je online vindbaar bent. Voordat klanten met je in zee gaan, checken ze misschien eerst wel je social media account. Dit is immers toegankelijker en makkelijker dan het bezoeken van je website. Door met de tijd mee te gaan, spreek je daarnaast ook een jongere doelgroep aan.
Social media marketing uitbesteden
Nu snappen we heus dat niet iedereen tijd heeft om elke dag of week iets te plaatsen op social media. Daarom kan je er ook voor kiezen om social media door iemand anders te laten overnemen. Social media uitbesteden kost je misschien meer geld, maar gaat je wel tijd en energie besparen. Dit kan bij gespecialiseerde partijen zoals socialmediahulp.nl.
Over de kracht van ‘normale’ content marketing lees je trouwens meer in dit blog.
Geef een reactie