Iedere online ondernemer heeft uiteindelijk hetzelfde doel: zo veel mogelijk producten verkopen. Met steeds meer online winkels wordt het met de dag belangrijker om jezelf vanaf het eerste tot het laatste moment te onderscheiden. Om je conversie te verhogen is het belangrijk om allereerst genoeg mensen naar jouw pagina te krijgen. Vanaf dat punt de hele customer journey zo overzichtelijk en efficiënt mogelijk te laten verlopen. We zetten drie tips voor je onder elkaar:
Content als key tot zichtbaarheid
Content in deze context bestaat uit twee categorieën: allereerst is het van belang om geregeld nieuwe content toe te blijven voegen op je website. Dit kan in de vorm van blogs, expert opinions, of korte columns van jou naar je bezoekers toe. Door met enige regelmaat (relevante) nieuwe informatie toe te voegen aan je platform, zet Google je significant hoger in de ranking dan dat het zou doen bij een statische website. Met andere woorden: het bijwerken van je content is goed – bijna noodzakelijk zelfs – voor je SEO.
De tweede categorie bestaat uit het beeldmateriaal dat je online zet en in welke vorm je dat doet. Zodra mensen op jouw website terecht zijn gekomen, willen ze zich een goed beeld kunnen vormen van wat je hen precies aanbiedt: veel online assortimenten komen overeen, en vaak is het dan ook een goede weergave van dit assortiment wat bij mensen vertrouwen opwekt.
Zorg ervoor dat je website een strakke, overzichtelijke lay-out heeft, en dat je je producten hier duidelijk in weergeeft. Belicht minimaal de verschillende kanten van een product. Denk bijvoorbeeld ook aan een foto waarop het gedragen wordt door een model. In het geval van een kledingstuk – of zelfs een filmpje waarin het product gebruikt wordt.
Categorieën als wegwijzers voor je bezoekers
‘Door de bomen het bos niet meer zien’ is een toepasselijk gezegde voor webshops. Het aanbod is vaak groter dan in fysieke winkels. Zonder duidelijke categorieën zijn mensen al snel tussen de ‘keukenaccessoires’ aan het zoeken, terwijl ze eigenlijk een nieuwe kandelaar wilden aanschaffen.
Dit heeft twee nadelen: bezoekers raken geïrriteerd, en ze kunnen het idee krijgen dat je bepaalde dingen niet op voorraad hebt, omdat ze in de verkeerde categorie aan het zoeken waren. Nu is de oplossing hier niet om 50 categorieën op hetzelfde niveau te creëren. Het is slimmer en overzichtelijker om te werken met sub-categorieën, waarmee je bezoekers langzaam maar zeker de goede kant opleidt.
In het bezit van een woonwinkel? Begin met een groffe verdeling op basis van leefruimtes. Breek dit daarna verder op in meubel-categorieën en overige artikelen. Extra bonus? Scherp afgebakende categorieën ondersteunen je SEO. Een duidelijk onderscheid maakt je niet alleen overzichtelijker voor je bezoekers, maar ook voor Google.
Snelle betaling voor een goede afloop
Een van de kernregels van online ondernemen is: ben duidelijk over het betalen. Mensen weten niet precies naar wie ze hun geld overmaken, en een duidelijke overzichtspagina met alle regelingen rondom betalen, retourneren, klachten en eventuele aanvullende kosten stelt ze sneller gerust.
Naast duidelijkheid is vooral snelheid van groot belang bij het afrekenen. Dit is vaak het moment waarop mensen zich gaan bedenken. Hoe langer jouw proces duurt, hoe meer tijd ze hebben om na te denken over of ze de producten in hun mandje wel écht nodig hebben. Bezoekers verplichten tot het aanmaken van een account bij het afrekenen, kan een positief effect hebben op eventuele aftersales, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat men dit als een “laatste horde” ervaart, en om die reden afhaakt.
Als je de conversie wilt verhogen, helpt het om bezoekers de optie te geven verder te gaan in het proces onder een ‘gastaccount’. Hier hoeven ze alleen maar hun mail en betaalgegevens in te vullen. Hierdoor kunnen ze snel door naar de laatste stappen.
Eenmaal bij die laatste stap aangekomen moeten mensen wel kunnen betalen. Bied dus meerdere betaalwijzen aan. iDEAL is populair in Nederland. Betaalmethodes als PayPal zijn internationaal, en zorgen ervoor dat er altijd een passende manier is om te betalen.
Alledrie de bovenstaande stappen zijn belangrijke onderdelen. Van de totale klantervaring en het conversieproces, maar kunnen intimiderend overkomen voor een beginnende ondernemer zonder achtergrond in development of IT.
Het kan, als je die ervaring tekort komt, behulpzaam zijn om je webshop op te zetten met behulp van een SaaS-aanbieder. Bedrijven als Lightspeed leggen een stabiele fundering voor je neer waarop jij jouw webshop kunt gaan inrichten. Met opties als kant-en-klare templates en snelle integraties met verschillende betaalmethodes. Bestaan aanpassingen op een SaaS-platform vaak alleen uit het omzetten van een knopje of het aanpassen van een tekst.
Wil jij als beginnende ondernemer een sterk converterende webshop opbouwen? Bespaar jezelf de kosten van een professionele developer, en kies voor betrouwbare SaaS-software.
Geef een reactie