Als je een WordPress site hebt dan wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers op je website. Je investeert tenslotte niet voor niets veel tijd in het schrijven van waardevolle content.
Om (veel) bezoekers op je WordPress site te krijgen is het van belang dat je je site optimaliseert voor zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie kan je opdelen in 2 verschillende facetten: de On Page en de Off Page optimalisatie.
Off Page optimalisatie
Bij Off Page optimalisatie moet je denken aan het verkrijgen van backlinks en social shares.
On Page optimalisatie
Bij On Page optimalisatie moet je denken aan de content en de techniek. Omdat je dit volledig zelf in de hand hebt is het belangrijk dat je de On Page optimalisatie goed op orde hebt.
In dit artikel zullen we ons richten op de technische SEO van WordPress sites. Voor de On Page optimalisatie van de content gelden tenslotte dezelfde richtlijnen die op ieder content management systeem van toepassing zijn.
WordPress is van zich zelf al een redelijk zoekmachine vriendelijk content management systeem als je het vergelijkt met andere systemen zoals Joomla. Desondanks mis je in WordPress een aantal elementen welke belangrijk zijn voor de optimalisatie van je site. Hiervoor zijn gelukkig plugins beschikbaar. Verder zijn de standaard instelling van WordPress niet echt zoekmachine vriendelijk. Hoe je je WordPress site zoekmachine vriendelijk instelt zullen we als eerste bespreken.
1. Zorg voor mooie permalinks
De permalinks zijn de URL’s van je webpagina’s. Standaard staat WordPress ingesteld op ‘lelijke’ permalinks, die zien er dan zo uit: wphulp.nl/?p=4738. Het probleem van deze standaard permalink instelling is dat je URL’s krijgt welke niets over de inhoud van de webpagina zeggen.
Door bij je instellingen te kiezen voor Berichtnaam voor je permalinks creëer je mooie, leesbare, permalinks. Je krijgt dan een permalink welke er zo uit ziet: https://www.wphulp.nl/wordpress-leren/wordpress-seo/
Dergelijke ‘mooie’ URL’s vertellen de zoekmachines en je bezoekers waar een pagina overgaat. Omdat het zoekwoord waar je pagina zich op richt onderdeel is van de URL is dit een krachtig signaal richting de zoekmachines dat je pagina hier echt op gericht is dat dat het thema van de pagina is.
Als je je permalinks gaat veranderen dan zullen al je interne links in WordPress automatisch aangepast worden zodat al je links blijven werken. Links van externe websites naar je pagina’s zullen echter niet meer werken. Deze zal je moeten redirecten (doorsturen) naar de nieuwe URL’s. Dit kan je doen met een plugin zoals Redirection. De Redirection plugin houdt ook een log bij met 404 errors zodat je webpagina’s welke nog een redirect nodig hebben op kunt sporen.
2. Gebruik een SEO plugin
Zoals in de inleiding al aangegeven mis je in WordPress een aantal elementen welke belangrijk zijn voor de On Page optimalisatie van je website. Wat standaard niet met WordPress mogelijk is, is het instellen van de page titles en de meta descriptions.
De page title en de meta description van een webpagina krijg je in Google te zien als er gezocht wordt. De page title is de tekst welke in het blauw wordt weergegeven en de meta description is de tekst welke in het grijs wordt weergegeven.
Met de page title en meta description kan je de CTR (Click Through Rate) naar je website beïnvloeden. Indien deze aansluiten bij de zoekwoorden waarop men gezocht heeft dan zal men eerder naar je website doorklikken. Tevens kan je met de page title en de meta description je bezoekers verleiden naar je website door te klikken.
De CTR is op zijn beurt weer een ranking factor. Als veel mensen naar je website doorklikken dan is dit voor Google een positief teken. Het is daarom van belang dat je page title en je meta descriptions ingesteld zijn en je bezoekers enigszins verleiden.
Om de te kunnen instellen heb je een plugin nodig. Een veel gebruikte plugin voor dit doeleinde is de Yoast SEO plugin. Met deze plugin kan je tevens een sitemap aanmaken. Je sitemap is een soort inhoudsopgave van je website speciaal bedoeld voor zoekmachines. Op deze manier weet je zeker dat de zoekmachines al je pagina’s kunnen vinden.
3. Optimaliseer de snelheid van je WordPress site
Als je in WordPress site kijkt onder nieuwe plugins onder het tabblad Populairste dan is je misschien al eens opgevallen dat daar een aantal plugins staan met namen zoals WP Super Cache en W3 Total Cache. Dat deze cache plugins populair zijn is niet zo raar. Je maakt er je WordPress site aanzienlijk sneller mee. Daarmee doe je niet alleen je bezoekers een groot plezier maar ook de ranking van je site.
De snelheid van een website is voor Google namelijk een steeds belangrijker wordende ranking factor. Door de snelheid van je site te verbeteren heb je dan ook een streepje voor op je concurrenten.
Wat een cache plugin doet is je webpagina’s alvast uitrekenen en als statische HTML pagina klaar zetten voor de volgende bezoeker. Normaal gesproken zou iedere pagina bij ieder verzoek opnieuw berekend moeten worden, wat tijd kost. Met een cache plugin is dat niet meer nodig en kan direct de pagina naar de browser verstuurd worden.
Om de W3 Total Cache plugin te gaan gebruiken moet je wel weten wat je aan het doen bent. Je kan er heel veel zaken mee instellen. Als je weet wat je doet dan kan je met deze plugin de snelste laadtijden behalen.
De WP Super Cache plugin is eenvoudiger in te stellen en de kans dat er iets mis gaat is dan ook een stuk kleiner bij gebruik van deze plugin.
4. Kies een responsive thema
Google geeft sites welke geschikt zijn voor mobiele apparaten een hogere waardering dan sites welke dit niet zijn. Je kunt je WordPress site eenvoudige responsive maken door een responsive thema te kiezen. Tegenwoordig zijn er duizenden responsive thema’s te vinden, er zit er altijd wel eentje bij die aansluit bij je wensen.
Met een responsive thema doe je tevens je bezoekers een groot plezier. Tegenwoordig surft meer dan de helft van de mensen met een smartphone of een tablet.
Geef een reactie