Heb je met veel bloed, zweet en tranen een WordPress-website in elkaar gezet? Dan ben je er (helaas) nog niet. Je website is tenslotte niets waard zolang niemand het ziet. Met deze tips verwerf je meer zichtbaarheid voor je WordPress-website.
Maak social mediakanalen aan
Door social mediakanalen aan te maken voor je website, kun je de zichtbaarheid enorm vergroten. Welke social mediakanalen het belangrijkst zijn, hangt enigszins af van wat voor soort website je hebt. Zorg er in ieder geval voor dat je op een aantal van deze kanalen actief bent: Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram of Twitter. Geef de kanalen dezelfde naam als je website en kies een goede profielfoto en header. Voorzie je berichten ook van leuke en relevante afbeeldingen, dit wordt veel beter opgemerkt. Zeker in het begin kun je mensen naar je website lokken door give aways op social media te organiseren. Geef het liefst wel een product weg die relevant is voor jouw website.
Verspreid de content die je op je website plaatst altijd direct via je social mediakanalen. Het is verstandig om tijdens het schrijven van de content al rekening te houden met het ‘deelbaarheidsgehalte’. Als anderen het ook via hun social mediakanalen delen, zit je natuurlijk meteen goed. Plaats nooit content puur om iets op je website te hebben staan, maar maak relevante, lange blogposts met informatie waar lezers écht iets aan hebben.
Maak gebruik van SEO
Om bezoekers naar je website te trekken, is het essentieel om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Hier zorg je voor door gebruik te maken van SEO (search engine optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie. Heb je dit nog onvoldoende in de vingers of heb je er eigenlijk geen tijd voor, dan kun je overwegen om een SEO bureau in te schakelen die dit voor jou uit handen neemt. Wil je liever zelf aan de slag, dan zijn er om te beginnen een aantal simpele tips die je kunt toepassen.
Maak gebruik van zoekwoorden.
Bepaal eerst de belangrijkste zoekwoorden voor jouw website. Wat zouden jouw potentiële bezoekers intypen in Google? Je kunt Google Trends gebruiken om te ontdekken waar mensen naar zoeken. Verwerk de zoekwoorden vervolgens op een natuurlijke wijze in de teksten op je website. Sla daarbij vooral de titel en tussenkopjes niet over, want die scannen zoekmachines het eerst.
Zorg dat relevante blogs/websites naar jouw site linken
Je scoort hoger in Google als relevante websites of blogs links plaatsen naar jouw website. Dergelijke links worden ook wel backlinks genoemd. Er zijn verschillende manieren om aan backlinks te komen. Zo kun je je aanmelden voor startpagina’s, gastblogger worden op andere websites of aan linkruilen doen.
Plaats interne links
Link op elke pagina minstens één keer naar een andere pagina op je website. Dat is niet alleen goed voor je SEO omdat Google dan ziet hoe de structuur van je website in elkaar zit, maar kan er bovendien voor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven hangen.
Loop je website regelmatig na
Google straft dubbele content en doodlopende links keihard af. Plan dus regelmatig een check in, waar je je website op dit soort dingen controleert. Let er op dat je zelf geen dubbele dingen plaatst en je eigen teksten schrijft, want externe dubbele content telt ook.
Geef je afbeeldingen een duidelijke omschrijving
Google leest geen afbeeldingen. Geef alle afbeeldingen op je website daarom een passende omschrijving, zodat Google begrijpt waar jouw website over gaat.
Geef je pagina’s meta-omschrijvingen
Zorg ervoor dat al je pagina’s een pakkende meta-omschrijving hebben. Een meta-omschrijving is de korte omschrijving van je webpagina die de zoekresultaten toont. Dat is de doorslaggevende factor die bepaalt of bezoekers op je websitelink klikken of niet. Maak goed duidelijk wat bezoekers van de pagina mogen verwachten en schrijf een uitnodigende tekst. Als je de Yeast SEO plugin voor je WordPress-website downloadt, kun je de meta-omschrijving eenvoudig aanpassen. Let op: maak de meta-omschrijving niet langer dan 160 karakters, want meer tekst laat Google niet zien.
Adverteer online
Natuurlijk trek je het liefst op natuurlijke wijze bezoekers, maar zeker in het begin kan het enorm helpen om online te adverteren. Ook hier hangt het enorm af van wat voor soort website je hebt, maar online advertenties op Google via Adwords of het promoten van een Facebook-bericht zijn nagenoeg altijd geschikte manieren om je website onder de aandacht te brengen.
Geef een reactie