Afhankelijk van het doel van een website, kunnen webmasters de behoefte hebben om extra, aangepaste velden aan de website toe te voegen, hetzij om te voldoen aan de technische behoeften van het product / de dienst of om extra inzicht te krijgen van het gebruik van de website. Voor online marketing professionals en webanalisten zijn ingebouwde WordPress categorieën en tags misschien niet genoeg om de prestaties van de hele website te beoordelen. In het bijzonder kan een dergelijke behoefte ontstaan wanneer een Marketing Team Lead het volgende zou willen:
– Prestaties wil zien van geschreven content van verschillende tekstschrijvers,
– De prestatie van verschillende trefwoordgroepen analyseren,
– Organisch verkeer vergelijken dat naar de pagina’s komt met verschillende SEO Managers.
Om deze en soortgelijke vragen te beantwoorden zou de Marketeer data moeten kraken, soms door het verzamelen van gegevens uit verschillende bronnen, waaronder Google Analytics. Maar er is ook een oplossing, die het mogelijk maakt om het verzamelen van gegevens over te slaan en direct de statistieken te zien in de analyse tools – en dat is het creëren van aangepaste velden met verdere tracering met Google Tag Manager.
Laten we eens kijken hoe dit te doen voor een specifiek geval – het toevoegen van nieuwe Post Types aan WordPress berichten en het bijhouden van hun prestaties in Google Analytics.
Hoe aangepaste velden creëren op een WordPress website
Om nieuwe categorisering van berichten in WordPress te implementeren, kunt u ofwel de hulp van een WordPress ontwikkelaar nodig hebben, of nearshore software ontwikkeling uitbesteden aan een WordPress bureau, of in het geval dat u vrij hands-on bent in WordPress ontwikkeling, volg onze gids hieronder.
U zou Custom Metadata Manager voor WordPress moeten gebruiken. Meta veld is toegevoegd met een dergelijke code:
/**
* Add Custom Category fields for GA
*/
add_action( 'custom_metadata_manager_init_metadata', 'post_type_post_init_metabox' );
function post_type_post_init_metabox() {
x_add_metadata_group( 'custom-category', 'post', array(
'label' => 'Post Type'
) );
x_add_metadata_field( 'custom-category-value', 'post', array(
'group' => 'custom-category',
'field_type' => 'radio',
'values' => array(
'category1' => 'Category 1',
'category2' => 'Category 2',
'category3' => 'Category 3',
),
'label' => 'Assign category',
) );
}
Het resultaat van deze code zal een nieuwe sectie creëren om elke post, zichtbaar in het WordPress admin gedeelte te krijgen. De gebruiker zal één van de mogelijke categorieën aan de post kunnen toewijzen:
Categorie uitvoer werd toegevoegd met deze code:
<?php
...
$post_meta = get_post_meta($post->ID);
...
?>
...
<article id="post-<?php the_ID(); ?>" class="category-<?php echo empty($post_meta['custom-category-value'][0]) ? 'na' : sanitize_title($post_meta['custom-category-value'][0]); ?> post-single-content">
…
Hoe aangepaste post types te traceren in Google Analytics
Zodra post types zijn aangemaakt en toegewezen in het WordPress admin gebied, zou u een extra configuratie moeten opzetten in Google Analytics met Google Tag Manager om pageview gebeurtenissen bij te houden, telkens wanneer een gebruiker een post opent die tot een specifiek type behoort. Hiervoor dient u de volgende stappen te volgen:
1. Ga naar Admin -> Property -> Custom Definitions -> Custom Dimensions
2. Maak een nieuwe custom dimension aan met de Hit scope en maak deze actief
3. Zorg ervoor dat u het dimensienummer noteert dat is toegewezen door Google Analytics, in ons voorbeeld is dat 4:
4. Log in op Google Tag Manager en maak een nieuwe tag aan:
a. Tag Type – Aangepaste HTML
b. HTML-code die moet worden toegevoegd:
<script>
var contCat = (({{JS - Content Category Array}} == undefined) ? '': {{JS - Content Category Array}});
if(contCat != '')
{
for(var i = 0; i<contCat.length; i++)
{
dataLayer.push({'contentCategory': contCat[i],
'event':'contentTracker'});
}
}
</script>
c. De tag moet op alle pagina’s worden afgevuurd
5. Maak vervolgens een nieuwe variabele aan. U dient de volgende gegevens in te vullen:
a. Variabel Type – Aangepast JavaScript
b. Code die moet worden ingevoegd:
function(){
var array1 = document.querySelector("article").classList;
var aLen = array1.length;
var catArray = [];
for (i = 0; i < aLen; i++) {
if (array1[i].search("category") >=0) {
catArray.push(array1[i]);
}
}
return catArray;
}
6. Ga verder met het aanmaken van de volgende nieuwe variabele met de volgende instellingen:
a. Type variabele – Google Analytics-instellingen
b. Tracking ID – {{GA tracking id}}
c. Cookie Domein – auto
d. Custom Dimensions Index – degene die u in stap 3 hebt genoteerd
e. Dimensie Waarde – {{JS – Content Categorie Array}}
7. En dat is het – u hoeft alleen nog maar uw configuratie te testen. En de beste manier om dat te doen is om een aangepast rapport te maken in Google Analytics met de nieuwe aangepaste dimensie (Post Type) en standaard GA statistieken, zoals Gebruikers, Bounce Rate, Tijd op de Pagina, enz.
Analyseren van de gegevens en het creëren van aangepaste dashboards
Om volledige toegang tot uw Google Analytics direct vanuit uw WordPress dashboard te krijgen, voel je vrij om Google Site Kit plugin te installeren en u zult niet niet meer in GA in te hoeven loggen. Maar om de stap van het inloggen op uw admin gedeelte over te slaan, kunt u zelfs aangepaste dashboards in GA configureren, die u per e-mail zullen worden toegestuurd met de frequentie naar uw keuze.
Om dit te doen:
1. Ga naar Customization -> Dashboards en klik op de knop “Create”.
2. Selecteer de optie Blank Canvas en geef uw dashboard een naam
3. Begin met het toevoegen van segmenten en configureer ze op basis van uw behoeften. Bijvoorbeeld, u kunt 2 segmenten hebben voor elk van uw post type categorieën: totaal organische bezoeken en top landingspagina’s.
4. Voor het filteren van de benodigde post types moet u een filter maken op Event Action categorie-categorie1, categorie-categorie2, enz. Deze categorieën zullen volledig overeenkomen met de labeling die u voor hen hebt gedefinieerd.
5. In de E-mail optie kunt u de frequentie kiezen waarmee dergelijke rapporten zullen worden verzonden, evenals de ontvangers, die de aangepaste dashboards zullen ontvangen.
Nu heeft u volledig geautomatiseerde segmentatie van uw blog inhoud door extra categorieën naar uw keuze, boven de standaard categorisatie in WordPress.
Geef een reactie