Bijna overal waar je komt wordt er gevraagd of je mee doet met de spaaractie. Bij de supermarkt, de kapper, de bakker, dat gezellige koffiebarretje om de hoek, noem maar op. Je spaart dan voor gratis producten of korting op je volgende bezoek. Leuke bonussen waar je in principe niks extra’s voor hoeft te doen. Maar werkt dit ook online? En hoe kan jij in je webshop zelf een spaaractie opzetten?
Wat is het voordeel van een online spaaractie?
Een spaaractie werkt op twee manieren. Je wil je klant belonen omdat ze voor jou kiezen. Maar je wilt natuurlijk ook dat ze de volgende keer weer voor jou kiezen. Als je je klanten goed genoeg beloont komen ze bij je terug. Hoe loyaler ze zijn, des te meer korting ze bij elkaar sparen. En voor jou betekent dit meer terugkerende klanten en natuurlijk meer omzet.
Wat voor acties kan je doen in je webwinkel?
Er zijn verschillende type spaaracties die je in je webwinkel kan toepassen. Welke het meest geschikt is voor jou hangt af van het product dat je aanbiedt.
Spaaractie
Een spaaractie is het meest voor de hand liggend voor op een webshop. Je klanten kunnen punten sparen voor een gratis product of voor korting op een toekomstige bestelling. Wat ertoe leidt dat ze vaker bij je bestellen.
Verzamelactie
Je kan je klanten bij elke bestelling een cadeautje sturen. Iets dat ze kunnen verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de voetbalplaatjes van de supermarkt. Dit werkt vooral het beste wanneer je de actie richt op de kinderen. Dit zijn ook mogelijk je toekomstige klanten. Dit is niet echt van toepassing op alle producten en services.
Lidmaatschapsactie
Wanneer je je klanten de kans geeft lid te worden van je winkel, voelen ze zich meer tot je verbonden. Ze zullen dan sneller kiezen om weer opnieuw zaken met je te doen. Vooral als je ze kortingen geeft en als eerste alle nieuwtjes mededeelt. Tevens wanneer ze zich aanmelden heb je dankzij de informatie een beter inzicht in wie je klanten zijn.
Hoe pas je een spaaractie toe op je webshop?
Een spaaractie op je WooCommerce webshop, dat kan door gebruik te maken van een plugin. Er zijn verschillende plugins die dit mogelijk maken, zoals bijvoorbeeld WooCommerce SUMO Reward Points. Je kan door middel van deze plugin punten toekennen aan klanten die zij kunnen omzetten in korting op producten voor een toekomstige bestelling. Deze kortingspunten zijn op verschillende manieren te behalen zoals bijvoorbeeld:
- Het plaatsen van bestellingen
- Het schrijven van product reviews
- Delen op sociale media
- En nog veel meer
Een spaaractie op je webwinkel kan dus leiden tot loyale klanten die terugkeren om bij jou te kopen. Zij worden hiervoor dan ook beloond. Wanneer je gebruikt maakt een plugin als WooCommerce SUMO Reward points, is het ook nog eens relatief makkelijk om te implementeren.
Geef een reactie