Support verandert. Vroeger bestond een supportteam uit een ruimte vol mensen met headsets op, die klanten telefonisch te woord stonden. Tegenwoordig wordt er voor het leveren van support meer gebruik gemaakt van e-mail en chat. Hoe kan jij de juiste support leveren en wat zijn hierin jouw opties? Dat en meer lees je in deze blog.
Support leveren via e-mail
Je kan natuurlijk support leveren aan je klanten door middel van e-mail. Je kan hiervoor een formulier plaatsen op je website, met een aantal verplichte velden. Zoals bijvoorbeeld het aangeven van het type probleem, en het meesturen van de juiste informatie om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Het voordeel hierbij is dat klanten het probleem in detail kunnen omschrijven en afbeeldingen kunnen meesturen. Het nadeel is dat het contact indirect is en dat de oplossing wat langer op zich moet laten wachten.
WhatsApp gebruiken voor support
Steeds meer bedrijven maken gebruik van WhatsApp om support te bieden aan hun klanten. Het is laagdrempelig, er kunnen bijlagen meegestuurd worden en het contact is meestal direct. Zo kan er dus snel een oplossing voor het probleem worden gevonden.
Waar moet je bij zakelijk WhatsApp op letten?
Zorg ervoor dat je snel reageert op een support aanvraag. Je hoeft niet meteen met een oplossing te komen, maar laat de klant weten dat je met het probleem bezig bent. Hoewel WhatsApp een laagdrempelig platform is moet je wel professioneel blijven in de communicatie. Het hoeft niet te formeel te zijn, maar blijf netjes en klantgericht. Maak daarnaast met de klant duidelijke afspraken over het aanvragen van support, zodat ze zo snel mogelijk geholpen kunnen worden.
WhatsApp op je WordPress website
Wanneer je het je klanten zo gemakkelijk mogelijk wilt maken, zorg dan voor een WhatsAppknop op je website. Zo kunnen je klanten meteen via WhatsApp support aanvragen. Als ze op hun mobiel zitten wordt WhatsApp al zelfs meteen geopend en hoeven alleen nog maar hun vraag te stellen.
Gebruik maken van een chatbot
Veel support wordt ook verleend via de chat. Je kan natuurlijk niet 24/7 beschikbaar zijn, en misschien heeft je klant toch buiten je werktijden hulp nodig. Tijdens deze momenten kun je gebruik maken van een chatbot. Is dat dan niet ingewikkeld? Nou, tegenwoordig valt dat best mee. Er zijn verschillende tools die je helpen om zelf je eigen chatbot in te stellen.
Zelf een chatbot maken met Snatchbot
Één van deze tools is Snatchbot. Dit is een gratis tool waarmee je eenvoudig zelf een chatbot kan aanmaken en instellen. Op basis van bepaalde woorden die je bezoeker typt komt de bot met een antwoord. Ook kan je instellen dat je bezoekers een meerkeuze optie krijgen, waarbij de bot bij een keuze bepaalde informatie deelt. Dit kan je allemaal zelf instellen en is toe te passen op verschillende platformen, zoals bijvoorbeeld, Facebook, Skype, e-mail, etc. Voor WordPress zijn ze nog bezig met de plugin. Dus binnenkort kun je via je WordPress website support aanbieden aan je klanten.
Hoe voorzie jij je klanten van de juiste support? Of heb jij ervaringen die je graag met ons deelt? Zet het in de comments. Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ook als je vragen hebt, neem dan gerust even contact met ons op.
Geef een reactie